آرامستان بهشت رضا (ع) مشهد، به‌عنوان بزرگ‌ترین قبرستان این کلان‌شهر، در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد که با گستره ۱۸۰ هکتاری از سال ۱۳۵۵ تاکنون به مدت ۴۵ سال عمده‌ترین محل دفن درگذشتگان مشهد بوده است.
کد خبر: ۹۵۸۱۲۱۱
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، رئیس پلیس‌راه استان اظهار کرد: در ایام چراغ برات سال گذشته روزانه ۱۱۰ هزار تردد خودرو به بهشت رضا (ع) مشهد انجام شد که پیش‌بینی می‌شود امسال این ترددها بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.

 سرهنگ حسین میش مست افزود: به‌منظور کنترل و مدیریت ترافیک، تمهیدات مختلفی با همکاری مجموعه بهشت رضا (ع) اندیشیده شده است.

 وی اضافه کرد: پنج در ورودی و ۶ در خروجی در این ایام برای ورود و خروج خودروها به این آرامستان اختصاص‌یافته و توقفگاه ویژه‌ای نیز برای توقف اتوبوس‌ها دایر شده است.

 میش مست بیان کرد: از مدیریت آرامستان نیز خواسته شده تا با نصب بنر در ورودی‌های این مجموعه، شهروندان را به بلوک موردنظر هدایت کنند، همچنین با ارسال پیامک به شهروندانی که در این آرامستان متوفی دارند، اطلاع‌رسانی شود که از کدام در ورودی راحت‌تر به بلوک موردنظر دسترسی خواهند داشت.

 رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی ادامه داد: داخل مجموعه آرامستان نیز ۲۰ دستگاه خودرو ون برای انتقال شهروندان به بلوک‌های موردنظر مستقر هستند.

 میش مست اعلام کرد: زیارت اهل قبور مستحب است و شهروندان باید برای انجام آن مدیریت زمان را در نظر گرفته و کار را به ساعات بعدازظهر موکول نکنند.

 وی تأکید کرد: رعایت قوانین و مقررات نیز برای رانندگان ضروری است و چنانچه خودروی در طول مسیر دچار نقص و یا حادثه شد، خودرو تا رسیدن عوامل راهور به خارج‌ازمسیر سواره‌رو منتقل شود.

 رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از عصر دیروز دوم اسفندماه حجم ترافیک در خروجی‌های مشهد به سمت شهرستان‌های استان و آرامستان‌ها سنگین و نیمه‌سنگین شده است، لذا تیم‌های گشتی نیز در طول مسیرها استقراریافته‌اند.

 اعمال محدودیت‌های ترافیکی در مشهد

 رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز دراین‌خصوص گفت: طرح ترافیکی ویژه مسیرهای منتهی به آرامستان‌ها در مشهد و شهرهای استان آماده و ابلاغ شده است.

 سرهنگ هادی امیدوار افزود: در این راستا از ساعت ۱۴ امروز، پنجشنبه، سوم اسفندماه به مدت سه روز محدودیت ترافیکی در این مسیرها آغاز و نیروهای راهور در قالب تیم‌های خودروی، موتوری و پیاده در طول مسیرها مستقر می‌شوند.

 وی بیان کرد: به طور معمول ترافیک در مسیرهای منتهی به آرامستان‌ها در این ایام تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد؛ لذا در طول مسیر باتوجه‌به حجم تردد محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.

 رئیس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: در طول مسیر بهشت رضا (ع) محدودیت تردد نخواهیم داشت؛ اما اگر ازدحام سنگین باشد، ورود خودرو به داخل آرامستان‌ها با محدودیت همراه خواهد بود.

 وی تأکید کرد: همچنین شهروندان باید مدیریت زمان و مسیر را در نظر داشته باشند و از مسیرهای مختلف برای تردد به آرامستان‌ها استفاده کنند.

چراغ برات رسم دیرینه ایران زمین

 آیین چراغ برات از رسوم دیرینه ایران‌زمین و نیز خطه خراسان است که در ایام منتهی به نیمه شعبان برای شادی روح اهل قبور، هدایایی در قالب فاتحه و نذری توسط بستگان و خویشان آنان با حضور در آرامستان‌ها نثار می‌شود.

 سه روز منتهی به نیمه شعبان آیین کهن چراغ برات برای ادای احترام به درگذشتگان در خراسان آغاز می‌شود و مردم با حضور در آرامستان‌ها و روشن‌کردن شمع، قرائت قرآن و فاتحه و نذری دادن، برای روح درگذشتگان طلب آرامش و مغفرت می‌کنند.

 در این ایام مسیرهای منتهی به آرامستان‌ها مملو از صفوف خودروها می‌شود و انبوه جمعیت بر مزار درگذشتگان خود حضور می‌یابند، براین‌اساس مدیریت شهری و دستگاه‌های خدمت‌رسان هم به‌منظور برگزاری هرچه بهتر این آیین اقدامات مختلفی را از جمله تسهیل تردد، تقویت حمل‌ونقل عمومی و نظایر آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها